Wednesday 19 October 2011

Media betol ka sik?

Media mainkan peranan penting dalam kehidupan harian. Ada berita dipolah sidak nang bena2 bagus. Tapi jangan lupak sidak pun boleh molah cerita bulak. Why sidak ya molah cerita pebulak?

Terdapat beberapa faktor memungkinkan sidak tok molah keja macam ya kerana untuk menjaga imej atau nama sesuatu contohnya melindungi ahli politik yang selama tok dituduh menipu. Why sidak protect seseorang ya? Sebab orang ada kepentingan dalam newspaper or media ya. Coba kitakorang pikey afa sik benda ya terjadi di negara kita, boh negara lah, di Sarawak cukup. Tol ndak?

Media boleh mempengaruhi sesuatu perkara juak. Misalnya menghasut atau memberi warning kepada kita akan sesuatu yang sik bagus di ekot. Contohnya jangan percaya kepada pembangkang yang selalu molah cerita sik betol terhadap kerajaan walaupun ada betolnya cerita pembangkang tok.
Sebenarnya media kita di Malaysia sik brapa betol juak. Macam2 benda jadi isu kerna memaparkan cerita yang jauh menyimpang. Jadilah ada saman menyaman. Biasanya terjadi dari sidak artis dan sidak pembangkang la. Sorang madah tok, sorang sik ngalul. Ya biasa.

Aku pernah terbaca kat website BBC, Malaysia adalah satu-satunya negara yang mengamalkan media tertutup dan dikawal sepenuhnya oleh kerajaan. Nice one. Media British madah tol. Tai nang benar lah. Bayangkan dalam berita semua hal kerajaan jak.
Pembangkang nak selit crita sikit, nang sikda chance. Apatah gik sidak media asing nak masuk, jauh pak wi. Sidak pembangkang nak molah news dirik mpun susah, ati kuat jak baruk dapat lawan sidak law dipolah sidak tok. Ada ku dengar kisah orang jual newspaper harakah dan keadilan nang dirampas siap kenak warning dealer ya. Hmmm. Ntah apa2 jak.

Why kebebasan media sik dilaksanalan di Malaysia? Sebab ada pihak takut kerna banyak dah benda bocor. Takut rakyat memberontak. Alasan demi alasan dah pun diberik. Nasib ada internet masa tok, dapat juak sebarkan cerita macam2.

Media memang main peranan penting, apa yang perlu kita molah, pikey sebelum sesuatu cerita yang dibaca atau didengar. Sikpat nak amik macam ya. Maok ditapis, kita mpun napis pakey pengayak kita. Pas ya, segala keputusan adalah dari anda.

VAMOS!!

1 comment: